السبت، 2 مايو 2009

Happiness and sadness



من الجميل أن نتكلم عن الابتسامة ولكن أليس علينا أن نتكلم بعض الكلام عن الحزن ؟ من الجيد إعطاء حقه والتكلم عنه ولو بضع كلمات
دائما أفكر فيه ولا اعلم هل هو موجود في عالمي أم انتهى مع قدوم السعادة ؟؟؟ وهل استطيع نسيانه كما أنسى الماضي وبعض ذكريات الحاضر ؟ هل هو موجود معنا يعيش بيننا ؟ أم يلاحقنا كالملاك الحارس ؟؟ ام هو جني يطير في السماء ويتبعنا كظلنا أينما ذهبنا نسمع عنه ؟؟ هل هو شبحنا أينما نكون يكون ؟؟ مع كل هذا اعلم بأنه حزين فهو الحزن بذاته مع هذا اعلم انه يلاحقني أينما اذهب كشبح وظل وجني وملاكي .......
أحاول دائما أن أكون سعده وارسم السعادة على وجهي ولكني وبسرعة كبيرة ارمي على وجهي الماء لتذهب تلك الملامح واضع بدلا منها الحزن ............ قد يراني البعض سعيدة دائما والبعض الأخر يرى عيناي مليئتان بالحزن ...أما أنا لا أرى عيناي ولا أرى السعادة حتى اعلم من أكون أو من أي جنس أنا .................
البعض منى يقدر السعادة ويحملها على كفوف الراحة وبعضنا الأخر يحمل الحزن ويدور بهي في قدر من الياقوت وأنا من الصنفان ارفع السعادة على كفوف الراحة وأدور بالحزن في قدر من الياقوت وأكرم الاثنين ..
.... وانتم أيهما تقدران وأيهما ترجحان أن يفوز على الميزان السعادة أم الحزن ؟؟؟؟ وهل تحكمون بالعقل أم بالقلب في هذا السباق ؟؟؟ أما أنا أرجح أن يفوز الاثنان فمن دون الحزن لا توجد سعادة




هناك 12 تعليقًا:

مـجـنـووون يقول...

طبعا الحزن موجود والسعادة موجودة

وكل حاجه فيهم ليها وقتها

وطبعا بيبقي صعب علي الواحد انه يكون حزين وفي نفس الوقت بيفرح الناس ويخليهم سعداء

بعتقد ان الاتنين مع بعض بيخلوا شكل الدنيا جميل ولها طعم

تقبلي مروري
مجنووون

عابرة يقول...

اكيد طعم الحزن والسعادة مافي منه مثيل كأنك عم تتذوق نوع من انواع الفواكه النادرة وما بتقدر تنسى طعمها ووين ما تروح بتلاقي امامك

ppp يقول...

شكراً عابره موضوع جميل والله
الحزن ما في ستغناء عنو
ولا اي واحد
مرات الواحد بعبر بحزنو وبفرحو
انا مرات بيجي على بالي احزن
ههههه والله
شكراً للموضوع الحلو مره تانية

عابرة يقول...

شكرا لمرورك اخي الكريم
وطبعا الحزن موجود في قلوبنا وما في استغناء عنه
ومو انت بس بيجي على بالك تحزن وانا كمان يعني اغلب اوقاتي

جوجو يقول...

السلام عليكم

انا معاكى ومؤيدة راْيك جدا

مفيش سعادة دايمة ومفيش شىْ بيفضل على حاله

تحياتى

elsha3er يقول...

السلام عليكم

اية الاخبار اتمنى انك تكونى بخير انا شايف اننا نتكلم على الفرح والضحكة وبس من غير لادمعة ولا حزن

تحياتى


احمد الشاعر

عابرة يقول...

اهلا وسهلا بجوجو بمدونتي المتواضعه
دايما بقول ما في شي كامل بهالدنيا والكمال لله عز وجل
وما فيش حاجة بتفضل على حاله زي ما قلتي
نورت المدونه

عابرة يقول...

اهلا بعودتك يا شاعرنا
نازم الشخص يتكلم عن كل حاجه بما انه بيحكي عن خواطرة فعلشان هيك انا بحكي عن كل حاجة ويوم للفرح ويوم للحزن
نازم نعمل عدل

elsha3er يقول...

لا انتى كدة بتتأخرى علينا

انتى فين

تحياتى


احمد الشاعر

elsha3er يقول...

طيب مش ممكن حتى تطمنينا بتعليق يارب تكونى بخير يارب حنا فى انتظارك

تحياتى


احمد الشاعر

elsha3er يقول...

لا دة انتى زعلانة مننا ومش معبرانة خالص

حاولى تطمنينا


تحياتى

احمد الشاعر

عابرة يقول...

شكرا كتير لهتمامك ايها الشاعر
بس الظروف غلبة علي هال ايام
ورح ارجع واكتب من جديد
شكرا من جديد